Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

lördag 6 november 2010

Planning Cat..

Det finns folk som tror att djur inte kan känna känslor, ha olika humör, planera, ha avsikter, eller göra något som inte tillfredställer ett omedelbart behov hos dem.

Om det skulle vara så, så skulle en hungrig katt gå till matskålen och sätta sig där, och vänta på att det hamnar mat i skålen. Eventuellt skulle katten gå runt och leta efter byten i huset (spindlar, flugor, blomblad) att fånga och äta upp men inget mer.
Det funkar inte så. Katter har avsikter med allt de gör. De är mästare på att manipulera och planera för att få sin vilja fram.

Såhär såg vår lördag morgon ut:

Charlie hoppar upp i sängen med de tyngsta 1,8 kg han kan och landar i magen på mig.
Charlie: "Oj.. ursäkta! Men nu när du ändå är vaken så tänkte jag bara.. men NEEEEEJ somna inte om!"

Han hoppar upp på sängaveln, tar tag i nallen och slänger den i mitt ansikte.
Charlie: "Ops då! Men vänta ska jag tvätta dig där den skitiga äckelnallen har legat, slick, slick, jaaa huvva då fick du den i ögat, jag fixar! Slick, slick i ögat...... Nämen! Heeeej! Äru vaken nu? Jo, by the way så skulle de vara shysst med lite käk.."

Jag vägrar stiga upp före 07.00 på en lördag så jag vänder på  mig och somnar om. Försöker i alla fall. Någon försöker borra in sin tryne under täcket. Oh no, denne någon är inne under täcket! Han vandrar neråt och får tag på, jajjamen, FOTEN!!!!
Charlie: " I got ya! I got ya! Haha! Nu ska jag bita dig, klösa dig i bitar och äta upp dig!"

Jag ger upp, slänger av mig täcket och kliver upp och ger katterna mat. Han äter en tugga, ger mig sin sötaste blick och säger tack Askis. Därefter går han och lägger sig sig i soffan och hör och häpna, somnar!
Jaha. Ja, jag får väl cykla iväg till macken och fixa frulle till oss människor då, nu när jag ändå är vaken.

1 kommentar: